Hoe geef je je immuunsysteem een boost?

Hoe geef je je immuunsysteem een boost?

Ziek zijn is geen pretje, maar in deze tijden van covid-19 en zelfisolatie is het zelfs nog belangrijker om je immuunsysteem te versterken en je weerstand op peil te houden. Ons immuunsysteem probeert ons dagelijks te beschermen tegen virussen, bacteriën en schimmels. Een goede weerstand is een natuurlijke bescherming tegen ongewenste indringers. Een goed werkend immuunsysteem bestaat uit meerdere factoren. Hoe sterker iedere factor, hoe beter je immuunsysteem werkt. Maar hoe versterk je al deze onderdelen van je immuunsysteem? 

Het is erg lastig om aan te geven wanneer je onvoldoende weerstand hebt, aangezien weerstand moeilijk te meten is en je immuunsysteem uit zoveel verschillende onderdelen bestaat. Gelukkig heeft A.Vogel een weerstandstest ontwikkeld. Test je weerstand om te ontdekken hoe sterk jouw afweersysteem is. Als je je immuunsysteem een boost nodig heeft zijn er een aantal dingen om op te letten. 

Gezonde voeding
De basis voor een sterk immuunsysteem is een gezond en gevarieerd eetpatroon waarin voldoende groente en fruit voorkomt. Met een gezond en gevarieerd eetpatroon zou je in principe alle vitamines en mineralen die nodig zijn binnen moeten krijgen. 

Er zijn echter bepaalde voedingsstoffen waarmee je je immuunsysteem net die extra boost kan geven. Denk hierbij aan kaneel, paranoten, champignons, knoflook, watermeloen, citrusfruit, broccoli, rode paprika, vlierbessen, chilipeper, vette vis, hennepzaadolie, lijnzaadolie en honing. Deze voedingstoffen staan bijvoorbeeld bekend om hun antibacteriële en ontstekingsremmende werking, zijn rijk aan gezonde vetten, mineralen, antioxidanten of vitamines. Het eten van deze voedingsmiddelen zal bijdragen aan een goede weerstand en een positieve invloed hebben op je immuunsysteem. 

Vocht is ook enorm belangrijk voor een gezond immuunsysteem. Drink dus voldoende! Dit is belangrijk om toxines af te voeren, lichaamstemperatuur te reguleren en voedingsstoffen goed op te kunnen nemen. Het gezondste is om af te wisselen tussen water, (kruiden)thee en koffie zonder suiker. Het advies voor volwassen is om elke dag tussen de 1,5 en 2 liter te drinken. 

Maar de beste tip is toch echt: varieer. Kies voor zoveel mogelijk verschillende kleuren aan fruit en groenten, zo zorg je ervoor dat je genoeg variatie aan voedingsstoffen binnenkrijgt en het ziet er ook nog eens gezellig uit. Ben je een beetje inspiratieloos? Hier vind je alle recepten met het Herbamare zout van A.Vogel. Een goede inspiratie voor gezonde recepten. 

Gezonde levensstijl
Waar wetenschappers het unaniem over eens zijn, is dat een gezonde levensstijl je kan helpen om je immuunsysteem op peil te houden. 
Maar wat is een gezonde levensstijl?

Dat bewegen goed voor ons is weten we inmiddels allemaal, maar het is ook wetenschappelijk aangetoond dat regelmatige gematigde inspanning je weerstand een flinke oppepper kan geven. Wandel iedere dag een half uurtje in de buitenlucht en ga twee keer per week naar de sportschool, of doe thuis een krachtige home work-out en je immuunsysteem zal je dankbaar zijn. 

Ontspanning is minstens zo belangrijk. Probeer dit te bereiken door te mediteren of aan yoga te doen. Dit gaat stress tegen en helpt je lichaam de prioriteit te geven aan je immuunsysteem. Ook ademhalingsoefeningen kunnen je immuunsysteem positief beïnvloeden. Combineer een vorm van yoga, waarin ademhalingsoefeningen aan toegevoegd zijn en je vangt twee vliegen in één klap. 

Zorg ervoor dat je dagelijks acht uur slaapt en probeer altijd op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan. Dit geeft je immuunsysteem voldoende tijd om zijn werk te doen, namelijk jouw lichaam beschermen tegen virussen en bacteriën.

Zet je ramen elke dag even open en zorg voor genoeg schone lucht in huis. Kies eventueel voor een luchtreiniger. Een muffe of droge lucht zet namelijk je slijmvliezen onder druk en dit wil je juist niet, gezien het de eerste barrière van je afweersysteem is. 

Zorg daarnaast voor een goede hygiëne. Was je handen net iets vaker en wat veel mensen niet weten is dat je gebit de basis is voor de rest van je immuunsysteem. Door een slechte mondflora, bijvoorbeeld ontstekingen, kan de rest van het systeem niet goed werken. Spoelen, stoken, flossen en poetsen dus! 

Supplementen
Er zijn ook veel producten op de markt te vinden die je gezondheid een flinke boost kunnen geven. Supplementen bijvoorbeeld kunnen een goede aanvulling op je dieet zijn. Van de volgende vitamines en mineralen is aangetoond dat ze een boost voor je weerstand zijn: vitamine A, vitamine c, zink, vitamine D, omega-3, selenium, ijzer, en zink. Let er trouwens wel op dat je niet te veel zink binnen krijgt. 

Kwaliteit speelt hierbij wel degelijk een rol. Kies altijd voor kwalitatieve supplementen, bijvoorbeeld de natuurlijke producten van gezondheidsmerk A.Vogel. Zij bieden kruidengeneesmiddelen, voedingssupplementen en gezonde voedingsproducten aan die gevormd zijn door verse, op milieuvriendelijke wijze verbouwde kruiden. 

Het kan nooit kwaad om je te laten adviseren door een deskundige, zo weet je zeker dat je de juiste kwaliteit aanschaft en kiest voor supplementen die op jouw behoeftes inspelen. A.Vogel heeft veel kennis en betrouwbare informatie over natuurlijke gezondheid, voedingspatronen en levensstijl en kunnen je zeer zeker helpen een gezondere levensstijl te realiseren. Lees A.Vogels tips voor een goede weerstand en voor je het weet heb ook jij een ijzersterke weerstand. 

Op ErvaringenSite vind je reviews over gezondheidsproducten en merken. Lees hier de ervaringen van klanten die het merk al uitgeprobeerd hebben. Dit helpt jou in het maken van de juiste keuze

Meer