Hoe trek je de aandacht van potentiële klanten?

Hoe trek je de aandacht van potentiële klanten?

Stickers zijn overal. Poltieke partijen, actiegroepen, maar ook bedrijven gebruiken ze om de aandacht van nieuwe en potentiële klanten te trekken. Hoe doen ze dat?

De term voor het gebruik van stickers om een boodschap over te brengen, is 'stickermarketing'. En zonder dat je dat misschien direct door hebt, is stickermarketing overal. Je vindt stickers bijvoorbeeld op verkeerslichten, op de laptop van een studiegenoot, op bushokjes, et cetera.

Stickers ter promotie

Wellicht zijn stickers als politiek actiemiddel nog het bekendst. Zo zie je op straat bijvoorbeeld vaak stickers van politieke partijen of actiegroepen, zoals het symbool van Extinction Rebellion.

Maar stickers bedrukken is niet voorbehouden aan politieke boodschappen: je kunt het ook doen om jouw bedrijf te promoten of gewoon voor de lol om jouw laptop of tas mee te versieren! Veel bedrijven bieden deze dienst aan; je kunt ze beoordelen in de reviewcategorie Diensten op ErvaringenSite.

Waarom zijn stickers geschikt als marketingmiddel?

Stickers gebruiken om een boodschap te verspreiden, of dat nu een reclame is of een politieke oproep, heeft verschillende voordelen.

- In de eerste plaats zijn stickers vrij goedkoop, ook als je ze speciaal laat maken. Dat komt vooral door het materiaal (papier en lijn) en het formaat: stickers zijn meestal niet zo groot.

- Stickers kunnen overal opgeplakt worden. Daardoor kun je dus overal jouw boodschap verspreiden. Dit kan echter ook in je nadeel werken, als jouw bedrijfsnaam bijvoorbeeld ergens op wordt geplakt en zo een negatieve associatie kan krijgen. Let daar dus op.

- Stickers worden meestal niet ervaren als opdringerig, maar eerder als een leuk extraatje. Dat komt onder meer doordat de boodschap op een sticker kort is. Een sticker zet iemand dan bijvoorbeeld net even aan het denken, en verveelt dus niet met een opdringerige of saaie boodschap.

Waarom vinden mensen stickers zo leuk?

Stickers zijn er dus in alle soorten en maten. Je hebt natuurlijk in de eerste plaats de onschuldige stickers waar kinderen mee spelen. Misschien komt hier de hele affiniteit met stickers wel vandaan: het doet denken aan de kindertijd en aan spelen.

Veel mensen vinden het nog altijd leuk om stickers ergens op te plakken. Heb je een sticker ontworpen die mensen aanspreekt, dan is de kans dus groot dat jouw boodschap zo gemakkelijk wordt verspreid.

Wanneer werkt een sticker?

Een goede sticker valt vooral op. Dat kan zijn doordat deze een mooie boodschap verwoordt, bijvoorbeeld met een leuke woordspeling of sterke quote. Ook kan een felle kleur ervoor zorgen dat de sticker extra opvalt. Hou daar dus rekening mee als je een sticker ontwerpt of laat ontwerpen om jouw boodschap te verspreiden!

Wat is jouw mening over het gebruik van stickers voor het verspreiden van een boodschap? Deel jouw ervaringen op ErvaringenSite!

Meer