ErvaringenSite
    Alles wat je moet weten over diëten
    06-06-2021

    Alles wat je moet weten over diëten

    De nummer 1 nieuwjaars wens is tegenwoordig gewicht verliezen. Dit is een gevolg van vele mensen die niet tevreden zijn met hun lichaam en graag zouden willen afvallen. Het willen afvallen is vrij logisch doordat volwassenen steeds minder en minder aan sport doen. We zullen maar zwijgen over de kwaliteit van ons huidige voedingsschema! Wil je zelf meer weten over diëten en op welke manieren je je dieet succesvol blijft volhouden.

    Een Dieet, wat is het eigenlijk?

    Vele mensen denken dat een dieet een ander woord is voor gezond eten. Eigenlijk is een dieet gewoon een voedingspatroon. Echter wanneer je een bepaald dieet volgt om te vermageren worden aan jouw voedingspatroon een aantal regels toegevoegd. Denk hierbij maar aan een maximum aantal calorieën of een minimum aantal gram proteïnen dat je door de loop van de dag mag innemen. De meeste vormen van diëten zijn vrij makkelijk om te beginnen, maar de meeste mensen geven hun lichaam niet voldoende tijd om zich eraan aan te passen. Het gevolg hiervan is dat ze dan verbaasd zijn dat geen enkel dieet lijkt te werken.

    Soorten diëten

    Nu we weten dat een Dieet niet meer is dan een voedingspatroon met verschillende regeltjes kunnen we het erover hebben welke soorten diëten er bestaan! Maar voordat je een dieet gaat kiezen moet je enkele vragen beantwoorden.

    Wat is het doel van jouw dieet? Ben bijvoorbeeld je een fit persoon en zou je graag aan spieropbouw willen doen? Dan kan je best op zoek gaan naar een dieet waarbij je ook aan sport moet doen. Bij deze sporten zal je waarschijnlijk een vorm van hypertrofie creëren waardoor je spieren zullen groeien. Indien je niet zo fit bent en het dieet enkel bedoeld is om te vermageren kan je best opzoeken op welke manier je dit het beste doet!

    Waarom diëten?

    Veel mensen willen een dieet volgen omdat ze willen vermageren. Dit komt doordat volwassen mensen steeds vaker ervoor kiezen om in hun vrije tijd een serie te binge watchen in plaats van wandelingen in de natuur te maken.

    Wanneer de meeste mensen willen vermageren gaan ze zichzelf in eerste instantie uithongeren omdat ze denken dat ze te veel eten. Dit heeft dan vaak een averechts effect aangezien je dit niet kan volhouden. Indien je wilt vermageren kan je dit best op een verantwoorde manier doen en als je zelf niet zou weten hoe je dat zou moeten doen, kan je best aan een professional vragen.

    Welke soorten diëten bestaan er?

    In België en Nederland is diëten nog niet zo bekend als in andere delen van de wereld. Maar we hebben toch al een aantal vormen van diëten waar je uit kan kiezen! Let er wel op dat je de verschillende diëten op een verantwoorde manier uitvoert, jezelf uithongeren heeft vaak ongewenste effecten. Je lichaam heeft voldoende energie nodig om dagelijkse dingen te kunnen uitvoeren. Mensen die zichzelf uithongeren hebben vaak geen energie en hebben last van hun humeur!

    Keto Dieet

    Een keto dieet is een koolhydraatarm dieet. Het hoofddoel van dit dieet is om zo weinig mogelijk koolhydraten gedurende een bepaalde periode binnen te werken. Dit is een effectief dieet doordat we het lichaam geen energie ( suikers ) meer laat opnemen uit het eten dat we consumeren. Hierdoor gaat het lichaam zich focussen op de verbranding van de opgeslagen suikers. Deze soort diëten zijn dus handig wanneer je eigen doel is om af te vallen. Het ketogeen dieet is enkel succesvol wanneer je je hier echt strikt aan kan houden.

    Het Fodmap Dieet

    Wanneer je deze term voor de eerste keer ziet denk je dat iemand een spellingsfout heeft gemaakt. Dit is echter niet het geval. Fodmaps zijn een groep van koolhydraten die slecht of zelfs niet opgenomen worden in een deel van ons darmstelsel. In een volgend deel van ons darmstelsel worden deze dan juist sneller en in grote hoeveelheden afgebroken. Hierbij ontstaat een grote hoeveelheid gas waardoor mensen een zeer opgeblazen gevoel krijgen. Bij een fodmap dieet, elimineer je de fodmap koolhydraten zo veel mogelijk om dit het effect tegen te gaan. Dit dieet is dus het proberen waard wanneer je vaker last hebt van een opgeblazen gevoel!

    Proteïnedieet

    Een Proteïnedieet is een dieet om af te vallen waarmee je de inname van koolhydraten en vetten minimaliseert. Hoe verder je in dit dieet geraakt hoe meer voedingsstoffen opnieuw worden toegevoegd aan je dieet! Doordat het lichaam bijna geen koolhydraten binnenkrijgt zal het dus beginnen met de koolhydraten die opgeslagen zitten in je vet te verbranden!

    Dit dieet wordt ook wel gebruikt door mensen die vaak naar de fitness gaan. Ze denken namelijk dat de proteïnen helpen om hun spieren te laten groeien. Dit is echter niet volledig waar: De proteïne helpen bij het herstellen van de spieren in geval van overbelasting.

    Wanneer men tijdens het sporten de spieren net over hun limiet laat gaan, veroorzaakt dit een heleboel kleine scheurtjes en trauma’s. De proteïne die men inneemt helpen bij de aanmaak van extra weefsel om de scheurtjes te herstellen. Dit principe heet Hypertrofie, de spieren nemen enkel toe in volume maar niet in het aantal spiercellen. Dit wordt vaak door professionele sporters gebruikt om hun spieren groter te maken.

    Sirtfood dieet

    Met een sirtfood dieet wordt je metabolisme gestimuleerd. Deze vormen van eten helpen je bij het verbranden van vet en het behouden van spierweefsels. Het dieet zal zich in 2 fases afspelen. In de eerste fase mag je nog maar 1000 calorieën per dag consumeren. In de 2e fase is het eigenlijk meer een soort onderhoud van je normale dieet met af en toe een herhaling van de eerste fase!

    Dit zijn enkele voorbeelden van de meest bekende vormen van diëten in België en Nederland! Natuurlijk zijn er nog veel verschillende andere vormen van dieet die je kan uitproberen. Let wel op dat je elk dieet voldoende tijd geeft! Het duurt gemiddeld 8 weken voordat je lichaam volledig gewend geraakt aan een nieuw voedingspatroon! Je moet dus niet verwachten dat je binnen een week immense verschillen merkt of dat je al kilo’s kwijt bent! Zorg ervoor dat je lichaam voldoende tijd heeft om zich aan te passen als je dit niet doet kan het ook negatieve gevolgen hebben doordat je lichaam zich continu moet aanpassen!

    Voedingsadviezen

    Voordat je aan een dieet begint kan je best eerst contact opnemen met een professional. een diëtist kan je voedingsadvies geven. Je kan bij deze mensen ook terecht met de vraag: “welk dieet past bij mij?”. De professional kijkt namelijk naar de manier waarop jouw lichaam aan stofwisseling doet. Zo kunnen ze samen met jou een dieet schema en verschillende dieet recepten opstellen waardoor jouw dieet makkelijker te volgen is voor jezelf. Zo behaal je namelijk de beste resultaten!

    Het is belangrijk dat je tijdens het diëten je lichaam voldoende voedingsstoffen geeft om te kunnen functioneren. Met het voedingsadvies van een diëtist(e) weet je welke soorten voeding en de hoeveelheid die je precies nodig hebt om op een gezonde manier te vermageren.

    8 Tips om jouw dieet succesvol vol te houden

    Een dieet volhouden lijkt makkelijk, maar na een week komt er meestal een drempel waar veel mensen moeite mee hebben om over te komen. Probeer een van onze tips toe te passen op je eigen dieet en vergroot je kansen om het dieet succesvol te blijven volgen!

    Tip 1 - Zet de TV uit

    Veel mensen eten zonder na te denken wanneer ze hun un favoriete series zijn aan het kijken. Probeer te vermijden dat je tijdens het tv kijken eet, of andersom.

    Tip 2 - Geef toe aan je “cravings”

    Tijdens een dieet krijg je vaak zin om iets lekkers te eten. Het is beter om een kleinere portie te eten dan dat je je zin probeert te verdringen. Wanneer je je zin verdringt zal je uiteindelijk een vreetbui krijgen en meer schade aanrichten dan wanneer je een kleinere portie had gegeten toen je er zin in had!

    Tip 3 - Start een dieet groep of vraag aan een van je vrienden!

    Wanneer we verantwoording moeten afleggen aan een volledige groep of aan mensen die we kennen zijn we vaak sterker dan wanneer we dit alleen doen. De groep zorgt niet alleen voor een plichtsgevoel maar het kan ook een bron zijn van inspiratie. Deze groep zal ook emotionele steun kunnen bieden wanneer je een moeilijkere periode hebt!

    Tip 4 - Beloon jezelf!

    Wanneer je een dieet volgt moet dit geen negatieve impact hebben op je leven. Het is daarom zeer belangrijk om af en toe een beloning voor je zelf te voorzien! Zorg er wel voor dat je een zinvolle beloning hebt bijvoorbeeld een gadget die je al langer zou willen. Vermijd beloningen zoals een volledige dame blanche!

    Tip 5 - Geef je geest een boost!

    Voeg beweging toe, wanneer je aan sport doet kan dit positieve gevolgen hebben voor je mentale welzijn. Het zorgt ervoor dat je je goed voelt in je eigen lichaam terwijl je ondertussen ook nog kan vermageren!

    Tip 6 - Zet haalbare doelen

    Wanneer je ultieme doel is om 15 kilo af te vallen kan het soms zijn dat je de moed verliest. Stel je daarom in op kleinere doelen om uiteindelijk je doel van 15 kilo te behalen! Iedere keer dat je een kleiner doel behaalt geef je jezelf een boost omdat je het gehaald hebt. Zo hou je jezelf gemotiveerd en kan je altijd terugkijken op de dingen die je wel al behaald hebt als het even tegenzit!

    Tip 7 - Voorkom verleiding

    Als je een dieet volgt en je eigenlijk geen junkfood meer mag eten, is het ook best dat je dit niet meer in huis haalt. Als je geen slecht eten in je huis hebt, kom je ook minder vaak in verleiding om het op te eten. Er bestaat dan een extra drempel voordat je kan toegeven aan de verleiding. Je moet namelijk helemaal naar de winkel toe rijden enkel om junkfood te gaan kopen. Dit houdt de meeste mensen tegen.

    Tip 8 - Ga niet winkelen wanneer je honger hebt.

    Als je met honger de winkel ingaat en je voorbij het snoepgoed, de koekjes en chocolade moet wandelen, heb je grote wilskracht nodig om hier niet aan toe te geven. Zorg daarom dat je altijd op een moment naar de winkel gaat wanneer je geen honger hebt. Zo heb je minder kans dat je toegeeft aan de verleiding van de koekjes!

    Conclusie

    Hoeveel je kan afvallen heeft vaak te maken met wat voor voedsel je consumeert en het aantal calorieën dat je per dag binnenkrijgt. Er bestaan veel verschillende manieren om te vermageren zoals de verschillende soorten diëten die we hebben besproken. Probeer de tips die we je hebben gegeven toe te passen op je eigen dieet en behaal voor jezelf de beste resultaten! Indien je niet goed weet waar je mee bezig bent raden wij ook altijd aan om hulp te vragen aan een professional. Ze kunnen je helpen door middel van een schema op te stellen dat zich volledig aansluit op de stofwisselingen in jouw lichaam!

    Gerelateerd