Alle reviews van L.v.

  • Review over: IXINA

  • Bestellen

    Service

    Prijs

    Levering

    Zou hier weer kopen
    Totaal

    Keuken

    Weet goed waar je aan begint wanneer je met deze firma in zee gaat… Ik doe het verhaal even kort uit te doeken.

    Enkele jaren geleden plaatste Ixinia een keuken bij een dicht familielid. Om het verhaal in de juiste context te plaatsen, het gaat om iemand op leeftijd. Vanaf de eerste dag tot op heden één groot fiasco.

    De keuken werd geplaatst door Ixina Deinze. Deze vestiging is ondertussen (het zal je niet verbazen) failliet.

    1) Plaatsing gebeurt door onderaannemers, NIET Ixina

    De plaatsing zelf gebeurt niet door Ixinia maar onderaannemers. Je merkt dat het allemaal snel moet gaan en de tijdsdruk groot is. Voor alle duidelijkheid, sommige vestigingen zullen ongetwijfeld samenwerken met een aantal competente onderaannemers, maar dat was in deze niet het geval. Er moest continu bijgestuurd worden: dampkap werd scheef geplaatst, er werd slordig omgesprongen met siliconen (o.a. plekken op inox), wandpanelen hadden de verkeerde afmetingen (i.p.v. nieuwe te bestellen werden deze verzaagd) enz… De zaakvoerders van Ixina proberen bereiken? Veel succes.


    2) Ixina biedt geen ondersteuning na faillissement vestiging

    Na een tijdje ging de motor van de dampkap stuk. Gelukkig geen discussie over de vervanging op zich, maar de plaatsing was opnieuw een drama. Alles scheef en slecht gemonteerd met een erbarmelijke afwerking.

    Uiteindelijk één van de zaakvoerders van (het ondertussen failliete) Ixina Deinze zover gekregen om ter plaatste polshoogte te nemen van de situatie. Die stond met de mond vol tanden. Het is namelijk 1 ding om te discussiëren aan de telefoon, maar er valt natuurlijk weinig te argumenteren als je samen met de gedupeerden in een slecht afgewerkte keuken staat. Er is nog geprobeerd hier en daar iets recht te trekken, maar het faillissement van Ixina (Deinze) volgde snel, en een oplossing kwam er niet meer.


    Dit is een belangrijk aandachtspunt. Gaat zo’n vestiging van Ixinia failliet terwijl je problemen hebt met je keuken? Dan is het NIET zo dat je terecht kan in een andere vestiging van Ixina. De vestigingen worden door verschillende zelfstandigen uitgebaat, zijn juridisch verschillende entiteiten en hebben niets te zien met elkaar.


    3) Waardeloze extra garantie upsellen aan senioren

    Sommige senioren zijn nu éénmaal vatbaar voor gladde verkooppraatjes. Daar werd gretig gebruik van gemaakt. Extra garantie boezemt immers vertrouwen in niet? Ik ga er niet over uitweiden, maar vergelijk het met die typisch louche verzekeringen voor smartphones. (Laatstgenoemde zijn gelukkig recent aan banden gelegd). Kleine lettertjes nalezen is de boodschap.


    Conclusie

    Ongetwijfeld zullen er Ixina vestigen zijn die goed werk leveren. Maar het blijft één grote loterij. Ixinia hoeft als merk geen enkele verantwoordelijkheid te nemen omdat de winkels uitgebaat worden door zelfstandigen. Gaat er ééntje failliet? Dan sta je nergens. De zogenaamde klantensupport van het hoofdkantoor wekt een vals gevoel van veiligheid op. Het hoofdkantoor is een marketingmachine die geen enkele juridische verantwoordelijkheid hoeft te nemen wanneer het misgaat.

    Een Ixina keuken laten plaatsen houdt dus een gigantisch risico in. Volgens mij zijn er betere oplossingen op de markt.